Recenzie: „Copila-Stea” - Jerry Spinelli

Titlu: Copila-Stea
Autor: Jerry Spinelli
Anul publicării (RO): 2014
Categoria: young adult, fictiune
Număr pagini: 256
Editura: Art (YoungArt)
Lumea crede că e venită de pe o altă planetă sau că părinţii ei sunt acrobaţi la circ. Din ziua în care apare la liceul din Mica, Copila-Stea Calaway surprinde printr-o feerie de sunet şi culoare. Îmbracă rochii lungi şi chimonouri, cântă la ukulele, râde şi dansează. Întreaga şcoală e cucerită de apariţia exotică ce sparge tiparele. Impresionat e şi Leo Borlock, elev în clasa a unsprezecea, pe care Copila-Stea îl cucereşte cu un surâs. Dar oamenii sunt schimbători şi capricioşi, iar cei ce ies din rândul lumii nu sunt văzuţi mereu cu ochi buni. Îndrăgostit, Leo încearcă să o convingă să devină o fată pe placul tuturor, chiar dacă asta presupune renunţarea la tot ce o defineşte.

O carte care te inspiră, care scoate viața din tine și care te îndeamnă să ieși din zona de confort, să fii tu însuți și să nu-ți pese de părerile celor din jur...
– Eu nu sunt numele meu. Numele e ceva ce port, ca pe o cămașă. La un moment dat se uzează, cresc și nu mi se mai potrivește, așa că îl schimb.

Am vrut să citesc cartea asta pentru că, încă din descriere mi-am dat seama că mă va inspira într-un fel sau altul personajul principal. Cred că avem nevoie cu toții de puțină originalitate în viața noastră și de ceva care să ne reprezinte, care să ne ducă cu gândul direct la persoana noastră, drept pentru care Copila-Stea e fix ceea ce-mi doresc de la mine: o fată îndrăzneață, nonconformistă, naturală, bună la suflet, zâmbitoare, specială, diferită...

Râdea când nu se spunea nici o glumă. Dansa fără muzică. Nu avea prieteni și totuși era cea mai prietenoasă persoană din școală.

Copila-Stea exprimă atâta pozitivitate și bunătate, încât îți dă o stare de bine și parcă te face să te ridici din pat și să începi să explorezi lumea, să fii mai atent la detalii, să te bucuri de tot ce-i în jurul tău.

Căci, ea e foarte atentă la detalii: găsește fericirea într-o floricică, într-un bătrânel, într-o ușă proaspăt vopsită. Știe toate zilele de naștere, trimite felicitări necunoscuților de ziua lor ori dacă un eveniment important a avut loc în viața lor, le cântă La mulți ani” tuturor persoanelor din liceul în care tocmai s-a mutat, cântă la ukulele și se îmbracă nonconformist, combinând și cele mai bizare lucruri.

Nu știai când se va întâmpla. Poate erai un nimeni dintr-a noua și te numeai Eddie. În timp ce treci pe corridor, vezi un ambalaj de bomboană pe jos, îl ridici și îl arunci la gunoi – dintr-odată uite-o în fața ta, dând din mâini, părul ei ca mierea și pistruii în zbor, înghițindu-te cu ochii ei enormi, strigând o ovație inventată pe loc, ceva despre Eddie, Eddie și coșul de gunoi formând o echipă pentru eradicarea mizeriei. Mulțimea se adună, bate din palme în ritm cu ea, mai multe perechi de ochi se uită la tine cum nu s-au uitat în toate zilele vieții tale.

Copila-Stea are o aură în jurul ei, este atât de diferită față de ceilalți, iese din anonimat și, ai zice că vrea să demonstreze ceva prin atitudinea ei, însă de fapt exprimă naturalețe. Căci, atunci când îți vine să râzi, râzi, atunci când vrei să faci o faptă bună, o faci; nu trebuie să stai prea mult pe gânduri...

Așadar, spontenaitatea este un alt lucru care o definește. Acest personaj m-a făcut să mă gândesc la multe lucruri legate de viață, de modul în care alegi să o trăiești și de atitudinea pe care alegi să o ai.

– De ce să aștepți ca să te simți minunat? Sărbătorește acum, ăsta e motto-ul meu.

Ca să vă spun puțin și despre povestea în sine, Copila-Stea se mută la un liceu nou și surprinde tocmai prin toate elementele pe care vi le-am enumerat eu mai sus. La început, toți o îndrăgesc, ea fiind într-un fel sau altul vocea lor, vocea adolescenților care vor să-și trăiască viața și care să nu fie monotoni. Însă, atunci când împarte prea multă bunătate și bucurie în jur, lucrurile o iau pe alt drum și, dacă la început o iubeau, pe parcurs cei din jurul ei ajung să o disprețuiască.

–Îl vezi pe băiețelul cu șapcă roșie? Îl cheamă Peter Sinkowitz. Are cinci ani și eu îi scriu biografia. […] Nu-ți dorești să vină cineva la tine într-o zi și să-ți dea un album cu tot felul de lucruri, care să se numească Viața lui Leo Borlock? Să fie o consemnare a ceea ce ai făcut în data aia sau în cealaltă, când erai mic. Așa, un fel de jurnal al momentelor de care nu-ți mai aduci aminte. Cu tot cu poze și lucruri pe care le-ai scăpat pe jos sau le-ai aruncat, cum ar fi ambalajul unei bomboane.

Dar, cum e o persoană pozitivă, Copila-Stea nu e prea afectată de acest lucru, ci mai mult Leo, iubitul pe care ajunge să și-l facă. Drept să vă spun, nu mi-a plăcut de Leo, mi s-a părut că a tras-o mereu în jos și că n-a încurajat-o să fie așa cum e ea în realitate. Afectat fiind de faptul că nimeni nu mai vorbea cu ei, i-a cerut prea mult, și anume, schimbarea. Însă, atunci când ești Copila-Stea, nu-i prea ușor să te schimbi, să intrii în turmă și să te adaptezi la ea...

– Când o Copilă-Stea plânge, nu varsă lacrimi, ci lumină.

Nu pot să spun că e foarte bine scrisă cartea, mai ales că mă așteptam să se aprofundeze mai mult anumite subiecte. Deși încă de la primele pagini Copila-Stea te vrăjește, mi se pare că anumite fapte n-au fost deloc consolidate; ni se spunea că i-a făcut pe toți să amuțească prin discursul ei, însă discursul nu ne era spus; știu că trebuia să se întrețină misteriosul, dar parcă aveam nevoie și de o dovadă. Faptul că nu ni se dovedeau anumite lucruri mă ducea cu gândul că poate autorul nu se poate ridica la înălțimea autenticității personajului.

Totuși, cartea mi-a dat o stare de bine și m-a făcut să privesc viața din alte perspective, așa că a fost un deliciu.

Vă recomand cartea cu cel mai mare drag, garantându-vă că veți fi vrăjiți de Copila-Stea, fata care vă va susține să fiți voi înșivă și să trăiți așa cum vă dictează inima!

Dacă vă hotărâți să citiți cartea, vă urez lectură plăcută!

Rating: 4/5

Dacă vreți să comandați cartea, o găsiți aici, pe site-ul librăriei și anticariatului Târgul Cărții. Eu le mulțumesc din suflet pentru ocazia de a citi această carte minunată și vă îndemn să cumpărați cu încredere de la ei și să profitați de prețurile excepționale!

4 gânduri frumoase:

1. Nu stiu cartea dar multumesc de recomandare :) . Are si un titlu interesant .

RăspundețiȘtergere